BRANDING BEATRIX

Ter gelegenheid van de troonwisseling start op donderdag 25 april
de presentatie Branding Beatrix in het Museum voor Communicatie.

Beatrix is jaren het boegbeeld van ons koninkrijk geweest. Vanaf het begin van haar regeerperiode heeft ze duidelijk voor ogen hoe ze als koningin wil worden neergezet. Als in 1981 een postzegel met de nieuwe vorstin moet worden geïntroduceerd, maakt ze een opvallende keuze die de traditie verbreekt. Het ontwerp van Peter Struycken, een portret in stippen, zet haar modern, tijdloos en afstandelijk neer. Het vormt de eerste verbeelding van het merk Beatrix.

Door consequent en gedisciplineerd aan dit beeld vast te houden, is ‘Beatrix’ uitgegroeid tot een sterk beeldmerk. Direct herkenbaar en uniek. Haar iconische kapsel, dat associaties met de manen van de Nederlandse leeuw toelaat, is slechts één van de onderdelen die haar portret zo typeren. Maar hoe groot was haar eigen invloed op de ontwikkeling hiervan? Verliep alles bij toeval, met een beetje regie of volgens een uitgekiende strategie?

De presentatie Branding Beatrix toont verschillende markante voorbeelden die invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de beeldvorming rond Beatrix. Van haar optredens bij rampen of staatsbezoeken tot gebeurtenissen in haar privéleven. Naast diverse foto’s, films en cartoons presenteren we het werk van kunstenaar Diederick Kraaijveld. Kraaijveld portretteerde eerder al prominente figuren waaronder een aantal leden van het Koningshuis, afgebeeld in monumentale assemblages van gevonden sloophout. Speciaal voor Branding Beatrix maakte hij in opdracht van het museum twee nieuwe beelden die geïnspireerd zijn op de postzegel van Struycken. Een ontwerp in sloophout, in de lijn van zijn signatuur, en een beeld dat uitsluitend uit spijkers bestaat en het moderne karakter van het merk Beatrix prachtig weergeeft.

In een achttal vitrines tonen we de ontwerpen van de inhuldigings- en frankeerzegels van Wilhelmina, Juliana en Beatrix. Bovendien zullen de nog niet eerder vertoonde ontwerpen van de inhuldigingszegel van de nieuwe koning te zien zijn. Zowel de geselecteerde als afgewezen ontwerpen, een verrassende primeur.

OPENINGSTIJDEN

Di-Vr: 10.00 - 17.00 uur

Za-Zo: 12.00 - 17.00 uur

 

Tekst en afbeelding: Museum voor Communicatie


U bent nu hier: De filatelie » Nieuws » BRANDING BEATRIX

Nieuw nummer
verscheen op 05-10-2017Filatelie - 5-10-2017
Laatste nummer
verscheen op 07-09-2017Filatelie - 7-9-2017

Website design by A-side media

RSS Feed | Disclaimer | Sitemap