Over meer en minder

Verleden week stond het in alle kranten (en op www.defilatelie.nl): PostNL kwam met een technisch nieuwtje: de postzegelcode. Prima dat het postbedrijf innovatief is en blijft en ons op gezette tijden een (technisch)nieuwtje presenteert. Dat gebeurt op gezette tijden met nieuwe snufjes in, op aan en/of met postzegels (waarvan de meesten niets toevoegen aan de functionaliteit van de postzegel zelf, waarvoor hij bedoelt is, namelijk het plakken op een brief om deze vervolgens te verzenden.

Maar goed, zolang dat geen geld kost is het voor de filatelist tot daar aan toe.

Anders was dat met de postzegelcode. Voor de filatelist oninteressant -er wordt namelijk gewoon met de eigen pen een reeks getallen op de brief geschreven- en doorenboven met er maar liefst 21 cent extra betaald worden voor deze 'dienst'.

Maar, we kunnen dan natuurlijk wel een brief gefrankeerd in de bus doen, ook als we geen postzegel in huis hebben en de winkel gesloten is. Dat is dan een keuze, een afweging die de briefschrijver kan maken. De kans echter dat de brievenbus eerder gelicht gaat worden dan dat de postzegelverkopende supermarkt sluit, is bijna nihil. Maar, alles is mogelijk.

Na de mededeling van PostNL van gisteren dat het aantal brievenbussen van 19.000 naar 8.700 gaat zal worden teruggebracht en het aantal postvestigingen van 2500 naar 1000 zal worden teruggebracht (dit alles per 2015) wordt het vraagteken nog groter: voor wie is de postzegelcode nuttig? De toekomst zal het leren.

Wat in ieder geval wel nuttig is, is de verhoging van het tarief van de brief met maar liefst 6 cent per 1 augustus. Dit na de verhoging met 4 cent op 1 januari 2013.

Inmiddels is ook bekend geworden dat de duurdere postzegel een positieve bijdrage levert aan het bedrijf: de winstverwachting is naar boven bijgesteld.


U bent nu hier: De filatelie » Nieuws » Over meer en minder

Nieuw nummer
verscheen op 07-12-2017Filatelie - 7-12-2017
Laatste nummer
verscheen op 02-11-2017Filatelie - 2-11-2017

Website design by A-side media

RSS Feed | Disclaimer | Sitemap